Willab Garden logoWillab Garden logoWillab Garden

Köpvillkor

(Willab Garden AB, organisationsnummer 556517-0981, benämns i texten: WG)
Vi vill göra dig uppmärksam på att beställning hos WG är att betrakta som ett godkännande av samtliga nedan köpvillkor och garantiutfästelser. Villkoren gäller fr o m 1 feb 2024.

Betalning

Faktura WG
Vi erbjuder även dig som kund att betala via vår egen faktura. Sedvanlig kreditupplysning görs, vilket kan innebära att vi kan komma att kräva förskottsbetalning. Fakturan skickas separat till registrerad fakturaadress efter det att leveransen lämnat vårt lager och ska vara betald senast 10 dagar efter fakturadatum. Vid betalning efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta med 1,5% per månad. Påminnelseavgift debiteras med 60 kr.

Klarna
I samarbete med Klarna kan WG erbjuda dig som kund flera betalmetoder. Oavsett betalsätt hanteras alla betalningar av Klarna och du väljer mellan fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning. Betalinformation mejlas ut av Klarna i samband med att din beställning skickas från vårt lager. Klarna använder säkerhetslösningen 3D-secure vid kortbetalningar.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du här!

SVEA
Willab Garden kan i samarbete med Svea Bank erbjuda delbetalning upp till 400.000 kr med en avbetalningstid mellan 3 till 120 månader. Kontakta våra säljare för mer information.

Förskottsbetalning
Om du av någon anledning inte vill uppge ditt personnummer går det även bra att förskottsbetala. Kontakta någon av våra säljare om detta skulle vara aktuellt.

Personuppgifter
WG behandlar personuppgifter konfidentiellt och använder dem endast vid kreditbedömning och kontakter med dig som kund. Vi följer riktlinjerna i GDPR.

Leveransvillkor

Leveranstider
Lagervaror skickas normalt inom 1-5 arbetsdagar. Därefter behöver transportören upp till en vecka för att leverera din order. Under högsäsong kan leveranstiden bli något längre. Du får alltid beräknad leveransvecka vid köpet och på din orderbekräftelse. Ändring av meddelad leveransvecka medför alltid en ombokningskostnad på 1.000:- för dig som kund.

Fraktfritt
WG skickar alla varor fraktfritt (0:-) inom Sverige, oavsett om det är ett helt uterum eller ett paket.

Expeditionsavgift
WG har ingen expeditionsavgift.

Lastbilsleveranser
Större varor levereras med lastbil till din tomtgräns. På din orderbekräftelse står din beräknade leveransvecka. Leveransdag bestäms av vår transportör och är inget WG kan påverka. Transportören leveransaviserar dig med ett tidsintervall för lossning, senast dagen före leverans, på ditt angivna telefonnummer eller e-postadress. Aviseringar sker mån-fre kl 07.00-20.00. Leverans sker normalt dagtid på vardagar, under högsäsong förekommer även leverans på kvällar och helgdagar. Viktigt! Det är ditt ansvar att du lämnat korrekta kontaktuppgifter, är nåbar och kan ta emot leveransen under angiven beräknad leveransvecka och att lastbilen kommer fram. I annat fall tillkommer ombokningskostnad på 1.000:-.

Bered fri väg så varorna kan lossas på platsen. Är du osäker på framkomligheten på lossningsplatsen – ta upp det med vår logistikavdelning senast två dagar efter ordertillfället (tel 0431 – 686 00, Logistikavdelningen). Ansvaret vilar på dig att lastbilen har farbar väg ända till lossningsplatsen. Möjligheten finns också att möta upp vid farbar lossningsplats för att få varorna levererade till eget transportmedel – utan extra kostnad. Vid behov av specialbil/-transport kommer denna kostnad i sin helhet debiteras dig som kund. Kostnaden beräknas av vår logistikavdelning och delges dig innan orderläggning.

Leveransförseningar
På grund av omständigheter vi inte råder över (produktionsbeläggning hos underleverantörer, transportkonflikter, olyckor, strejker etc) tillsammans med stort tryck under högsäsong – händer det ibland att leveranser blir försenade. Enligt lag har vi rätt att skicka ersättningsvaror om något saknas, är felaktigt eller skadat. Om du ska boka hantverkare för montering rekommenderar vi att du bokar in dem först efter du erhållit en komplett leverans. Detta för att undvika risken att drabbas av extra kostnader - till exempel om hantverkaren debiterar dig för sen av-/ombokning. Skulle din kompletta leverans bli försenad (i förhållande till beräknad leveransvecka) tillämpar vi en på förhand bestämd tariff för prisavdrag avseende leveransförsening – utöver vad Konsumentlagen föreskriver, enligt nedan:

  • 1 veckas försening medför ingen kompensation i form av prisavdrag.
  • 2-3 veckors försening medför 1 % av ordervärdet i prisavdrag.
  • 4 veckor eller mer medför 2 % av ordervärdet i prisavdrag.

Vid delade leveranser, kompletteringsleveranser eller vid restorderleveranser sker inget prisavdrag.

Leverans till öar
Vid leverans till ö utan fast förbindelse levererar vi till markplan vid avgående kajplats. Trafikverkets färjor räknas som fast förbindelse. Vissa färjebolag har som krav att godset måste vara sjöemballerat, vi kan göra detta åt dig till en fast kostnad om 995:-. Har du frågor – ring vår transportavdelning på 0431-686 00.

Paket
Beställningar med maxlängd 1,5 m levereras till ett utlämningsställe för PostNord - nära din leveransadress. Du får avisering via SMS, e-post eller brev när din beställning finns att hämta. Beställningen skall hämtas av den person som står angiven på ordern, inom 7 dagar. Vid mindre skymmande beställningar förbehåller vi oss rätten att leverera sändningen som som brev direkt till din brevlåda istället för till ditt valda ombud.

Godsmottagning

Mottagaren skall kunna legitimera sig och vara myndig. Mottagaren skall vara behjälplig vid lossning av leveransen och bistå chauffören i detta arbete. Kontrollera godset tillsammans med chauffören så allt är oskadat och att kolliantalet stämmer med fraktsedeln/handdatorn. Synliga skador och saknade kollin skall noteras direkt på fraktsedeln/handdatorn innan godset kvitteras och anmäls därefter snarast på Kundservice via willabgarden.se

Dolda skador, som inte kan konstateras vid godsmottagandet, anmäls senast inom 7 dagar via Kundservice på willabgarden.se. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar alla dina produkter noggrant direkt efter att leveransen utförts. Dokumentera alltid skadorna med foto och bifoga dem i din reklamation. Spara alltid det skadade godset tills WG har bedömt ärendet.

Om du gjort en överenskommelse med transportören att godset får levereras utan mottagningskvittens övergår ansvaret för varorna på dig så fort leverans har skett.

Öppet köp

Vid köp i våra butiker lämnar vi Öppet Köp i 30 dagar på alla lagervaror. Om du tänker utnyttja Öppet Köp, tänk på att ta med dig inköpskvittot - varan skall vara i nyskick och i originalemballage. Kundunika varor omfattas ej av Öppet Köp.

Avbeställning eller ångrat köp – lagervaror 

Avbeställning
Som kund hos WG har du alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats, men WG har rätt till ersättning för alla kostnader som uppkommit innan varan avbeställdes. Vid avbeställning innan varorna packats utgår en schablonavgift på 1.000:- för lastbilsleveranser och 200:- för paketleveranser.

Vid avbeställning efter det att varorna är packade, men innan de är levererade till dig, debiteras du de faktiskt nedlagda kostnaderna för din order innan avbeställningstillfället.

Ångrat köp
Du som handlar hos oss på WG har lagstadgad ångerrätt efter det att varan levererats. Ångerrätt gäller dock inte för måttbeställda och specialanpassade varor exempelvis specialtillverkade växthus, måttanpassade skjutpartier eller kapad limträstomme (se punkten ”Avbeställning eller Ångrat Köp – beställningsvaror”. Om du utnyttjar din ångerrätt får du självklart titta på och undersöka varan. Tänk då på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. En vägledning är att du får hantera varan som du skulle tillåtits göra vid avsyning i butik. Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet är du ansvarig för varans minskade värde. Vid återbetalning har vi rätt att göra avdrag för den värdeminskning som uppkommit. Vill du ångra ditt köp måste du meddela oss detta inom 14 dagar från det att du mottagit din vara. Vid delleverans börjar ångerfristen löpa först från det att du mottagit den sista varan. Du kan, om du vill, använda konsumentverkets ångerblankett. Gå till Ångerblankett. Det räcker att du skickat meddelandet inom ångerfristen. Vid ångrat köp är det du som står för returfrakten och måste återsända varan till WG inom 14 dagar från att du meddelat att du vill ångra ditt köp. Returer återsändes till Willab Garden, Tomtaholmsvägen 11, 269 21 Båstad.


Eftersom WGs varor ofta är stora/tunga innebär det en hög kostnad för dig som kund att returnera ett ångrat köp. Därför tillhandahåller vi en tjänst som innebär att vid Ångrat köp tar vi ut en fast returfraktkostnad på 1000:- för lastbilsreturer och 200:- för paketreturer.  Vi ber dig notera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans. Att inte hämta ut eller ta emot ett paket/en leverans innebär alltid att en extrakostnad tas ut av dig som kund. För lastbilsleveranser är denna kostnad 1.000:- och för paketleveranser 200:-.


Avbeställning eller ångrat köp - Beställningsvaror (kundunika varor)

Vid beställning hos WG får du alltid ett ordererkännande så du kan kontrollera att allt blivit rätt. Ibland behöver du signera och returnera ordererkännandet innan dina produkter tillverkas. Du måste inom 24 timmar anmäla att det godkända ordererkännandet är felaktigt eller om du vill ändra något. Om varan avbeställs inom 24 timmar utgår ingen extra kostnad.

Efter de 24 timmarna har du ändock alltid rätt att avbeställa din order innan den levererats till dig, men debiteras då för alla av WG nedlagda kostnader (material, arbete, fraktkostnader etc). Ångrat köp är ej tillämpligt på beställningsvaror (kundunika varor). Dvs köpet kan inte ångras efter det att varorna levererats till dig.


Reklamationsrätt

WG tillämpar Konsumentköplagen vilket ger dig rätt att reklamera en vara inom 3 år. Förutsättningen är att du måste kunna styrka att felet fanns vid köptillfället. Bedömning av reklamationsärenden görs bl a enligt branschstandard SS-EN 12150-2 termiskt härdat säkerhetsglas, SS-EN 1279 isolerglas, GSB AL 631 Qualicoat avseende lackerade aluminiumprofiler, SS-EN 390 limträ. Om WG har motsatt sig ditt krav kan du som konsument ha rätt att få tvisten prövad av Allmänna Reklamationsnämnden www.arn.se. Vid eventuell tvist följer vi alltid ARN:s beslut. 

Om du upptäcker ett fel på din produkt måste du meddela oss vad som är fel på varan inom skälig tid efter att felet upptäcktes. Reklamation inom två månader från det att felet upptäcktes är alltid i skälig tid. Vill du reklamera din produkt kan du göra detta via vår hemsida under kundservice. Där finner du även våra kontaktuppgifter. Om WG har motsatt sig ditt krav kan du som konsument ha rätt att få tvisten prövad av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm alternativt http://www.arn.se/. Vid eventuell tvist medverkar vi i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer. För alternativ tvistlösning online inom EU-länder finns även EU-kommissionens plattform, ec.europa.eu. Klicka här för att komma till Europeiska kommissionens webbplats för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Garantier 

Garantiåtaganden gäller ej då monteringsanvisning/skötselråd ej följts. WG ersätter ej uppkomna kostnader för felaktig montering; eventuell demontering, eventuella följdskador, transport, arbetslön mm. WGs garantiåtaganden gäller ej heller för fel orsakade av köparen eller av denne anlitad person. Vid skador orsakade av väderfenomen – kontakta snarast ditt försäkringsbolag.

Uterum 

Allmänt – WG lämnar inga garantier för vind- & vattentäthet avseende skjutpartier/fönster/fasta fönster i serierna WG25-82. Likaså lämnas inga garantier på absolut kondensfria glaspartier och tak. Avsaknad av tillräcklig ventilation, snabba temperaturskiften, fuktavgivande objekt såsom växter, betongplatta, fuktig mark etc kan ge kondens. Vid beställning genom vår Uterumsguide tas ingen hänsyn till snöfickor och/eller befintlig byggnadsstorlek eller byggnads egenskaper.

Vi rekommenderar att alltid anlita fackman som löser anslutning och plåtning mot fasad och grund för maximal täthet. Våra produkter ska alltid kompletteras med fullständig anslutning mot vägg och grund. WG ersätter ej uppkomna kostnader pga felaktig montering; eventuell demontering, eventuella följdskador, transport, arbetslön mm. WGs garantiåtaganden gäller ej heller för fel orsakade av köparen eller av denne anlitad person. Garantiåtaganden gäller ej då monteringsanvisning/skötselråd ej följts. Viktigt är att allt byggmaterial, inredning och utrustning är avsett för utomhusklimat. WG rekommenderar aldrig spontade golv eller sugande trämaterial som tex spånskivor i våra uterumskonstruktioner. Tänk på att alltid anmäla till ditt försäkringsbolag att du byggt uterum. Vid skador orsakade av väderfenomen – kontakta snarast ditt försäkringsbolag.

Glaspartier – 5 års garanti mot bearbetnings- och materialfel. Garantin gäller även glas avseende fabrikationsfel (vi följer Planglasföreningens föreskrifter). Garantin omfattar ej fel orsakade av onormalt slitage. 5-årig garanti mot punkterad glaskassett på våra isolerglas. Garantin gäller ej vid krackelerade glas.

Isolertak - 10 års garanti mot nedbrytning av solstrålar (UV-strålning) och missfärgning (att plasten gulnar, denna garanti förutsätter att takskivorna monterats på rätt håll), under förutsättning att monterings- och skötselanvisning följts. Organisk påväxt orsakad av omgivande miljö omfattas ej av våra garantier.

Växthus

Allmänt - WG lämnar ej garanti för vind- & vattentäthet avseende våra växthus. Likaså lämnas inga garantier för kondensfria glas- och aluminiumytor. Avsaknad av tillräcklig ventilation, snabba temperaturskiften, fuktavgivande objekt såsom växter, betongplatta, fuktig mark etc kan ge kondens. Vi rekommenderar alltid att man möblerar sitt växthus med möbler avsedda för utomhusbruk. WG ersätter ej uppkomna kostnader för felaktig montering; eventuell demontering, eventuella följdskador, transport, arbetslön mm. WGs garantiåtaganden gäller ej heller för fel orsakade av köparen eller av denne anlitad person. Garantiåtaganden gäller ej då monteringsanvisning/skötselråd ej följts. Tänk på att alltid anmäla till ditt försäkringsbolag att du byggt växthus. Vid skador orsakade av väderfenomen – kontakta snarast ditt försäkringsbolag. Tänk på att komplettera ditt växthus genom att förlänga vår unika Växthusförsäkring – som gäller helt utan självrisk.

Växthusprofiler i obehandlat aluminium har naturliga färgvariationer. Färgvariationer, såsom t.ex mörkare områden eller streck, på obehandlat aluminium betraktas därför inte som ett fel eller grund för reklamation av WG.

Glas – 5-årig garanti gällande fabrikationsfel. 5-årig garanti mot punkterade glaskassetter på isolerglas (vi följer Planglasföreningens föreskrifter). Garantin omfattar ej krackelerade glas.

Aluminiumstomme – 12 års garanti avseende material- och bearbetningsfel. Gäller ej vid vindstyrkor över 21 m/s.

Växthus Green Room – 5 års stormgaranti vid vindar upp till 32,7 m/s (den övre gränsen för storm).

Kanalplasttak – 10 års garanti mot nedbrytning av solstrålar (UV-strålning) och missfärgning (gulnar), under förutsättning att monterings- och skötselanvisning följts. Organisk påväxt orsakad av omgivande miljö omfattas ej av våra garantier.

Altan
Komposittrall - 10 års garanti mot mögelangrepp, röta och sprickor. Under förutsättning att monterings- och skötselanvisning följts.

Glasräcke – 5 års garanti mot bearbetnings- och materialfel. Under förutsättning att monterings- och skötselanvisning följts. Garantin gäller även glas avseende fabrikationsfel (vi följer Planglasföreningens föreskrifter).

LED-spottar - 5 års garanti mot bearbetnings- och materialfel. Under förutsättning att monterings- och skötselanvisning följts.

Pooltak

10-års garanti avseende material- och bearbetningsfel.

Priser och katalogens giltighetstid

Priserna i huvudkatalogen för 2024 gäller tills vidare, dock längst till det att ny katalog distribueras 2025 eller att prisjustering under löpande år genomförs. Vi reserverar oss för prisändringar orsakade av prishöjningar, valutakursförändringar, devalveringar, momshöjningar eller liknande som ligger utanför vår kontroll. Moms ingår i alla priser. För kampanjprodukter gäller prissänkningen enbart i aktuell kampanjperiod.

Export 

För ordrar som skall levereras utanför Sverige gäller andra betalnings- och leveransvillkor. Priserna i katalog och på svensk hemsida gäller enbart för leverans till svensk adress. För information om villkor i Norge, Danmark och Finland, var vänlig se våra landsspecifika hemsidor.

www.willabgarden.dk
www.willabgarden.no
www.willabgarden.fi

Force Majeure

Willab Garden AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal. Det gäller om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet av avtalet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, pandemi, krig,  materialbrister på marknaden, transportförseningar, leveransunderlåtelse från underleverantör pga materialbrist/oväntade prishöjningar eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt.

Reservationer 

WG, tillsammans med våra underleverantörer, förbättrar och utvecklar ständigt våra produkter. Vi förbehåller oss därför rätten till löpande konstruktionsförändringar. Vi reserverar oss dessutom för eventuella skrivfel, tryckfel och avvikelser i färgåtergivning pga tekniska skäl. Beställningar kan komma att upphävas om varan är beställd till ett felaktigt eller orimligt lågt pris. Vi hänvisar alltid till gällande priser/kampanjpriser och vid tillfälliga fel på t ex webbsidan förbehåller vi oss rätten att makulera order som blivit beställda till ett pris som ej korrelerar med i andra kanaler marknadsförda priser/kampanjpriser.

Reklam

Du som får våra reklamerbjudanden kan naturligtvis välja bort dessa. Kontakta oss här

Kundservice

Måndag till fredag 09:00 - 17:00

Våra butiker

Bromma

Öppet idag 10:00 - 18:00

Båstad

Öppet idag 10:00 - 18:00

Munkedal

Öppet idag 10:00 - 18:00

Restaurang Gardeners

Öppet idag 10:00 - 16:00 (lunch 11:30-14:30)

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få tips & råd, information och erbjudanden direkt till din inkorg.

Beställ katalog!

I vår katalog får du inspiration, tips och idéer om hur du skapar rum i trädgården.